Selamat Sejahtera ke Atas Kamu

Photobucket

Saturday, September 12, 2009

Ceritera Ramadhan: "Iftar bersama 3 hero rakyat Malaysia"

Barisan exco PKPIM (lelaki);-
berdiri dari kiri : Sdara Hasnol Hanif(NPK),Akmal Afiq(Timb. Presiden), Khairul Anuar(SUA), Faisal Abd Aziz (Presiden), Abu Qassim(NPA).
duduk dari kiri: Wasif(P&P),Fahmi(Penerangan), Shahril(PSU 1), Shazni (D&P), Fazril(D&T) dan Azizan(BLP).Tiada dalam gambar: Hakimi(Spektra)


Barisan exco HEWI PKPIM ;-
berdiri dari kiri; Sdri Syafafwati(Bendahari), Sakinah(D&T),Fatin Majdina(PSU1), Akmariah(NPH),Adibah(Gempa),Izzah Khanani(TPH 2).
duduk dari kiri: Sheril Aida(BLP),Lina Mursyidah(Pen. Bendahari), Sharifah Sumayyah(TPH1). Tiada dalam gambar: Aemy Elyani(D&T)
##################################################################
Assalamualaikum..
Apa khabar sahabat2 sekalian..
Sudah hampir sebulan lamanya saya tidak berkesempatan untuk update blog ini. Maklumlah..coursework yang agak bertimbun semester ini membuatkan life saya agak kurang stabil sedikit. Argh..! Kalau orang lain mampu menguruskan masanya dengan baik..kenapa tidak saya bukan? Hm..banyak sekali peristiwa yang saya alami sepanjang bulan ramadhan kali ini..yang amat menguji jiwa dan keutuhan 'cinta' saya terhadap perjuangan saya.

Teringat kata2 sahabat baik saya,Adahikmah Bt. Abu Bakar(dia suka sangat warna oren..hehe..).Dialah antara orang kuat yang bertanggungjawab 'menyeret' jiwa raga saya untuk melihat dunia dari kaca mata dakwah. Dia cakap..

"manusia ini Allah akan uji mereka dengan jawatan dan harta benda..kuatkan semangat ye kinah.."

hm..itulah yang saya alami sekarang ini.. tapi Allah tidak akan menguji seseorang itu melampaui apa yang hambaNya termampu bukan? Ya Allah..kuatkanlah semangatku ya Allah!!

Sebagai pimpinan yang baru sahaja memegang takhlifan,diri saya juga agak terkejut dengan perubahan yang perlu saya hadapi. Sepanjang Ramadhan ini..begitu banyak undangan untuk menghadiri majlis iftar datang tidak putus-putus...rasa teruja pun ada...keliru pun ada juga.. Alhamdulillah..saya berkesempatan untuk berjumpa 3 hero rakyat Malaysia dari 3 entiti yang berbeza.

Pada 1 September lepas,saya dijemput untuk menghadiri majlis berbuka puasa di rumah DSAI-Datuk Seri Anwar Ibrahim di kediamannya di Gombak. Banyak pengalaman yang saya dapat sepanjang majlis berlangsung. Berkenalan dengan pelbagai lapisan masyarakat dan saling bertukar pendapat begitu melatih saya untuk meluaskan ketajaman akal saya untuk berfikiran lebih luas dan bernas. Saya amat menghormati DSAI bukan kepada perjuangan politiknya..tapi saya menghormatinya sebagai mantan Presiden PKPIM era 1970-an, yang ketika itu figuranya sebagai wira anak muda yang vokal terhadap isu mahasiswa dan masyarakat. Ini membuatkan saya terfikir...kenapa kini..kita kekurangan anak muda yang bersifat sensitif dan responsif terhadap isu semasa? Sedangkan bilangan graduan yang berjaya ke menara gading sudah meningkat hampir 1000% lebih ramai dari era 1960-an? Saya pula bagaimana? Adakah saya sudah bersedia untuk mencabar dan dicabar?

Pada 3 september 2009,saya dan sahabat2 pimpinan berkesempatan pula ke rumah Dato' Siddiq Fadzil,Presiden WADAH,teman seperjuangan DSAI ketika di kampus dahulu. Isi bicara bersama figura yang amat kaya dengan jerit perih perjuangan ini amat memotivasikan saya untuk lebih maju kehadapan!!

"Jika orang tua kaya dengan pengalamannya,orang muda pula kaya dengan semangatnya bukan?? "

Agak berumur dan sudah dikurniakan beberapa orang cucu,orangnya suka tersenyum..gemar berbaju melayu dan berkain pelekat sahaja..sekali pandang..teringat arwah atuk saya. Tapi apabila menyentuh soal perjuangan,tutur katanya yang sebelumnya agak lembut dan mendatar..berubah seperti nada pemuda yang penuh semangat dan sinar matanya memancarkan keazaman yang tinggi untuk melihat anak bangsa terus maju. Setelah hampir 40 tahun dalam perjuangan dakwah..semangatnya...masih sama..terharunya..

Kemudian pada 8 September lepas, kami pimpinan pelajar dari NGO dan IPT seluruh Malaysia dijemput pula menghadiri majlis berbuka puasa bersama Dato' Seri Muhyiddin Yassin,Timbalan Perdana Menteri Malaysia di PWTC. Oleh kerana jumlah perwakilan pelajar yang hadir agak ramai dan dugaan perut yang agak bergelora menanti waktu berbuka, isu yang dapat disentuh lebih bersifat umum. Antara agenda penting yang ditekankan oleh TPM ialah konsep "1 Malaysia, rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan..", satu agenda penting yang perlu diperhalusi oleh generasi muda.

Konklusinya,beruntungnya jadi non-partisan..kita berpeluang untuk memperhalusi setiap ruang dan peluang tanpa didoktrin oleh mana-mana unsur yang mampu mempengaruhi idealisme.
Tapi ingat..

"non-partisan tidak bermaksud non-participation".

renung-renungkan dan selamat beramal..;-)

Oleh: Sakinah Budiman.



Sdr. Faisal Abd. Aziz bersama En. Azam,Timbalan Presiden WADAH ketika induksi pimpinan pusat di Masjid Sg. Chinchin, Gombak.




a

No comments:

Silk Road